RELIGIA
RZYMSKA
Religia Rzymian była bardzo podobna do kultu greckiego.
Również posiadała formę politeistyczną, a część bogów była zapożyczona od
zdobytych państw np. Apollo występował i w Grecji i w Rzymie, jako bóg śpiewu,
piękna i sztuki. Również, Rzymianie stworzyli odpowiedniki do bogów greckich
tj. Zeus został zastąpiony przez Jowisza, Posejdon przez Neptuna, a Ares przez
Marsa. W 217 roku p.n.e. ustanowiono na wzór grecki kult 12 najważniejszych bogów
(tzw. Consentes Dii): Jowisz, Junon, Neptun,
Minerwa, Mars, Wenus, Apollo, Diana, Wulkan, Westa, Merkury, Ceres.
Gdy Rzym znalazł się pod wpływem prądów hellenistycznych
zaszły duże zmiany w życiu religijnym Rzymian. Zanikała religia tradycyjna, a
pojawiły się kulty bóstw wschodnich, m.in. Kybele, Izydy, Mitry, rozpowszechniła się
astrologia i praktyki magiczne. Senat, nadużywając praktyk wróżbiarskich do
celów politycznych, przyczynił się do obniżenia autorytetu kapłanów w
społeczeństwie.
Religia starorzymska nie była w stanie zaspokoić potrzeb
ówczesnego człowieka. Jedni wśród przeciwności życiowych, szukali pociechy w
nauce o szczęściu, w życiu pozagrobowym, inni w systemach
filozoficznych. W zamierzeniu władców rolę czynnika zespalającego ludy imperium
miał odegrać kult cesarzy. Pojawiły się tendencje monoteistyczne.
Ewolucja wiary rzymskiej
Przeniesienie cech antropomorficznych greckich bogów
do rzymskiej kultury, a może nawet w większym stopniu rozpowszechnienie
greckiej filozofii wśród lepiej wykształconych Rzymian przyczyniło się do
rosnącego zaniedbywania starych obrzędów, i w I wieku p.n.e. znaczenie
religijne dawnych obrządków słabło gwałtownie. Wiele osób, którym
patrycjuszowskie pochodzenie nakazywało wypełnianie tych obowiązków, nie
wierzyło w ich skuteczność, może poza względami politycznymi, a niewykształcone
masy coraz silniej interesowało się obcymi obrządkami. Mimo to pozycje Pontifexa
Maximusa i augura pozostały :3 pożądanymi stanowiskami politycznymi.
Juliusz Cezar wykorzystał swój wybór na Pontifexa Maximusa by wpływać na
członków grup kapłańskich.
Gruntowną reformę i odnowę starego systemu przeprowadził
cesarz August, który sam został członkiem
wszystkich grup kapłańskich. Chociaż wcześniejsze obrzędy miały niewiele
wspólnego z moralnością – były one w zasadzie „załatwianiem interesów” z
niewidzialnymi siłami, przy którym człowiek składał odpowiednie posługi bogom, a
w zamian otrzymywał ochronę – kładły one nacisk na pobożność i religijną
dyscyplinę, zostały więc wykorzystane przez Augusta jako środek zabezpieczający
wewnętrzny porządek. W tym okresie opublikowanie Eneidy przez Wergiliusza spopularyzowało legendę o założeniu Rzymu
przez trojańskiego bohatera Eneasza.
Pomimo reform wprowadzonych przez Augusta, religia w
imperium zaczynała coraz silniej koncentrować się wokół domu panującego, i
ostatecznie zaczęto wynosić zmarłych
cesarzy do boskiego
statusu. Ubóstwianie takie zaczęło się jeszcze przed
ustanowieniem cesarstwa w osobie Juliusza
Cezara. Także Augusta, Klaudiusza, Wespazjana i Tytusa
wyniesiono do boskiego statusu, a po panowaniu Marka Kokcejusza
wyniesiono do boskiego statusu, a po panowaniu Marka Kokcejusza
Nerwy (96-98 n.e.) już tylko
niewielu cesarzy nie zostało ubóstwionych.
W okresie cesarstwa zyskało
popularność i szeroko rozpowszechniło się szereg obcych kultów, jak kult
egipskiej bogini Izydy i perskiego boga Mitry; ten ostatni pod pewnymi względami
przypominał chrześcijaństwo. Za Konstantyna
I chrześcijaństwo uzyskało
status religii oficjalnie uznawanej przez Rzym. Wśród owych licznych wierzeń
chrześcijaństwo torowało sobie drogę do roli jedynej religii w państwie. Cesarz Teodozjusz I Wielki zakazując pogańskich praktyk religijnych położył oficjalnie kres religii
rzymskiej. Jej elementy przetrwały jednak w niektórych obrzędach
chrześcijańskich i praktykach ludowych.
Panteon jest jedną z najwspanialszych i jednocześnie
najlepiej zachowanych budowli z czasów starożytnego Rzymu. Nazwa „panteon”
tłumaczona jest jako: miejsce poświęcone wszystkim
bogom.
Specyfika wiary
rzymskiej
Jupiter i Tetyda
Religię rzymską w pierwotnej postaci charakteryzuje
praktyczność, konkretność i bezosobowość. Wierzenia starożytnych Rzymian były
ściśle powiązane z życiem chłopskiego społeczeństwa. W pojęciu Rzymian każda
czynność, nawet najdrobniejsza, miała swoje bóstwo. Obok tych głównych, jak
Jowisz i Mars, istniała nieprzebrana moc bogów mniejszych, opiekuńczych duchów
poszczególnych czynności w życiu lub gospodarstwie. Ich zakres działania był
wąski i dotyczył jedynie pewnych momentów w uprawie roli, wzroście zboża,
chowie bydła czy w życiu człowieka. Najlepiej ilustruje to przykład dorastania
dziecka. Vaticanus otwierał usta dziecka do pierwszego krzyku, kołyską
opiekowała się Cunina, Rumina troszczyła się o pokarm niemowlęcia,
po odłączeniu od piersi to Potina i Edusa uczyły dziecko jeść i
pić, Cuba czuwała nad jego przenoszeniem z kołyski do łóżeczka, Ossipago
pilnowała, by kości dziecka należycie się zrastały, Statanus pilnował by
nauczyły się stać, a Fabulinus mówić; nawet pierwsze wyjście z domu
znajdowało się pod opieką dwóch bóstw Interduca i Domiduca. I tak
było ze wszystkim. Każde powodzenie i każde niepowodzenie, choćby najbłahsze
mogło być objawem gniewu lub zadowolenia bóstwa. Wszystkie bóstwa rzymskie były
w znacznym stopniu bezosobowe, nie miały nawet czasem określonej płci.
Dlatego też Rzymianie modlili się tak: „Czyliś ty bóg, czy bogini, czy
mężczyzna, czy kobieta”.
Bogowie rzymscy nie schodzili na ziemię nie ukazywali swej postaci ludziom tak chętnie
jak bogowie greccy. Nie pomagali człowiekowi bezpośrednio nawet gdy mieli go
przed czymś ostrzec. Wszystko co wiedziano o bogach to, to że trzeba im składać ofiary i nieustannie ich czcić.
Istniały zatem księgi, które wszystko przewidywały i w których znaleźć można
było modlitwy na każdą okoliczność.
W pojęciu innych ludów Rzymianie uchodzili za
pobożnych, ich stosunek do bogów był bardzo poważny, ale też i praktyczny.
Opierał się jakby na dwustronnej umowie: „daję
ci, abyś mi dał” (do, ut
des). Co ciekawe Rzymianie uważali pszczoły za świętych
posłańców bogów.
Religię rzymską cechowała tolerancja wobec innych wierzeń
i specyficzna „gościnność”.
W czasie wojny Rzymianie modlili się do bóstw nieprzyjacielskich, aby opuściły
oblegane miasto i zechciały zamieszkać w Rzymie. Ta „gościnność” jednak
otwierała szeroko drogę innym wierzeniom i przyśpieszyła przemiany w religii
rzymskiej.
Pytanka:
Z jakiej religii rzymianie skopiowali swoje
wierzenia
Greckiej
Jaki jest odpowiednik zeusa w religii starożytnych
rzymian?
Jowisz
Wszyściutko bezwstydnie ściągnięte ze strony:
Dziękuję za
przeczytanie „MOJEJ” pracy (na pewno nie znajdzie pani tego samego na www.iperiumromanum.edu.pl
)
Pracę przygotował Bartek B.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz